Thursday, January 20, 2011

Perogol Siber?? Berjaga-jaga??

Assalamualaikum semua en3 aku kali ni tentang PEROGOL SIBER mesti korang pelik kan mcmne lak nak rogol kalu dlm dunia siber...Ia bukan perkara baru namun ia
juga tidak pernah selesai. aku just nak bincangkan soal Internet, pengguna akan lebih menghubungkannya dengan jenayah penipuan atau gejala sosial lain.Malah, ia menjadi tempat baru untuk perogol yang mencari
mangsanya dengan lebih tersusun dan kurang berisiko.Perogol skrg dah moden beb bukan je melepak di
tepi jalan dan menunggu mangsa je tp dah bertukar menjadi jenayah tersusun apabila perogol2 mengkaji sifat mangsanya terlebih dulu sebelum bertindak.Perbuatan itu lebih senang dilakukan jika perogol berkomunikasi secara maya tanpa perlu mendedahkan identiti terutama wajahnya terlebih dulu memandangkan proses hubungan itu memerlukannya mencungkil seberapa banyak maklumat sebelum menjerat mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa. Gejala ni dah lame berleluasa sehingga skrg dgn perkembangan Internet yang
berleluasa sedikit sebanyak memberikan perogol idea baru mencari mangsa mereka. Internet menjadi sebahagian hidup terutama golongan muda kini. perogol menggunakan Internet yang mensasarkan kanak-kanak atau remaja sebagai mangsa mereka. Kebanyakan lelaki dewasa menggunakan Internet untuk
mengganggu kanak-kanak atau remaja sehingga mengajak mereka melakukan hubungan seks. Ia berlaku sejak zaman Internet mula diperkenalkan lagi. perogol siber menggunakan pelbagai perkakasan komunikasi dalam Internet seperti mesej ringkas, e-mel atau laman sembang untuk berjumpa dan memulakan hubungan intim dengan mangsa. kebanyakan kes risiko serta bahaya terutama kepada kanak-kanak yang masih belum dapat membezakan antara palsu dan kebenaran. Internet boleh menjadi perantara yang cukup mudah untuk penipu mahupun perogol melakukan jenayah. Kalu wanita dewasa mungkin blh membezakan antara palsu dan
benar juga boleh tertipu,ni plak kanak2 or remaja So utama yang perlu ditekankan ibu bapa kepada anak ialah tidak mendedahkan maklumat peribadi kepada orang asing atas alasan apa sekalipun. Maklumat ini termasuk nama penuh, alamat, nombor telefon, tarikh lahir, nama sekolah atau alamat e-mel serta nama orang lain termasuk ahli keluarga.

P/s : kepada yg ade adk or anak2 remaja 2 cpt2 bgtau diaorang pasal hal ni...bertindak sebelum terlambat...selamatkan anak bangsa kita !!
KyLeRiL :-

11 comments:

Qaseh dalia adelia said...

tatot :(

KyLe said...

@Qaseh dalia adelia hati2 leh jgn suke2 je bg maklumat pada org len n kenal dlm siber ni susah kite nak tau

Qaseh dalia adelia said...

emm okeyh b

KyLe said...

@Qaseh dalia adelia guddddd :)

mimie said...

kne b'hati2 dah la skrg. ramai member yg knal kat alam siber.uhuh!

KyLe said...

@mimie kenal kat alam siber xde hal tapi jgn smpi terpedaya 2 je :)

niesz said...

aha..niesz pnh terkena ngn org mcm nie..mule2 ok je ajak sembang..lame2 da bukak topic bukan2..sory la..niesz bkn jnis mcm tu ok..ehe..tp xde la smpai bg personal detail..

KyLe said...

@niesz owh bgs la 2 :)tah la zaman sekarang mcm2 hal berlaku kan

uCOpXSeries said...

haHaKk. .mCm2 adE oP. .taKoT doH raSe. .agaGaGa

KyLe said...

@uCOpXSerieshaha cop jgn riso jgn riso abam z de neh kahkah

uCOpXSeries said...

KeKGi abG z roGoL sAYe. .oH tidAKkk. .haHAa

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by