Monday, September 23, 2013

AKIBAT CUACA BURUK

Follow my blog with Bloglovin
Adakah anda pernah berasa seperti beberapa hari berlarutan lebih lama daripada orang lain? Perasaan yang mungkin psikologi, tetapi panjang hari sebenar benar-benar tidak berubah-ubah - dengan sebahagian kecil daripada milisaat.

Panjang sehari, yang diukur dengan masa yang diambil Bumi berputar sekali pada paksinya, boleh diukur kepada ketepatan kira-kira 10 mikrosaat , atau 10 sepersejuta saat. Kadar putaran bumi bergantung kepada pengagihan jisim di seluruh permukaannya. Ini termasuk pengagregatan roiling gas yang terdiri daripada atmosfera, bumi pepejal sendiri, teras cecair , dan lautan sloshing . Sebagai contoh, apabila gempa bumi yang besar perubahan jisim planet , ia boleh memperlahankan atau mempercepatkan hari sebanyak sebagai thousandths beberapa saat.

Malah, gempa bumi Indonesia Sumatera pada Disember 2004 yang melahirkan tsunami maut berpindah air sehingga ia sedikit berubah bentuk planet kita dan dipercepatkan giliran dengan 2.68 mikrosaat , atau hampir tiga sepersejuta saat.

Perubahan dalam kelajuan putaran , walaupun ia adalah minimum, telah diperhatikan selama berabad-abad . Pada 1695 astronomi Bahasa Inggeris Sir Edmund Halley (yang juga ditemui komet berkala eponim ) hipotesis bahawa bulan telah mempercepatkan dalam orbitnya. Pada hakikatnya , putaran bumi telah perlahan, membuat ia kelihatan bahawa bulan sedang mengumpul kelajuan.

Sejak itu, ahli-ahli sains telah menggunakan pelbagai kaedah untuk mengukur putaran planet kita, termasuk alat-alat astronomi seperti jam matahari serta satelit dan pemerhatian lunar. Dan hari ini ahli-ahli sains telah meletakkan beribu-ribu Sistem Kedudukan Global ( GPS) penerima di seluruh dunia yang boleh mengesan orientasi Bumi dalam tempoh beberapa milimeter , kata ahli geofizik Richard kasar Jet Propulsion Laboratory NASA (JPL) di Pasadena , California JPL menyimpan dalam -rumah pangkalan data putaran Bumi sejak tahun 1962.

Kasar mengatakan bahawa proses yang paling penting yang mempengaruhi panjang hari adalah perubahan cuaca , perubahan terutama luar biasa dalam kekuatan dan arah angin , yang membawa kepada perubahan dalam peredaran global atmosfera dan lautan. Khususnya, besar , arus angin altitud tinggi yang dikenali sebagai aliran jet , yang timbul daripada perbezaan suhu antara kawasan tropika panas dan latitud yang tinggi lebih sejuk , yang bertanggungjawab untuk memendekkan atau mempercepatkan hari.

Mungkin ia tidak menghairankan , maka, bahawa pemanasan global mungkin sebenarnya mempercepatkan hari, fakta yang dinyatakan oleh Panel Antara Kerajaan PBB mengenai Perubahan Iklim. Dalam satu kajian yang disiarkan dalam Surat Penyelidikan Geofizik pada tahun 2007 , para saintis di Max Planck Institute for Meteorologi di Hamburg , Jerman, dianggarkan pengagihan semula besar-besaran akibat daripada pemanasan lautan akan memendekkan hari dengan 120 mikrosaat , atau hampir satu persepuluh daripada milisaat , sejak dua abad seterusnya.

Perubahan - sama ada disebabkan oleh pemanasan global atau gempa bumi - kekal terlalu kecil untuk dikesan pasti pada masa itu, berkata kasar . Lagipun, terdapat 86,400 saat dalam sehari 24 jam dan berbilion-bilion mikrosaat. Walaupun dengan GPS, meramalkan perubahan dalam tempoh hari masih sukar seperti ramalan cuaca.

Pada April 17, 2008, sebagai contoh, hari ini berlangsung 1,1686 milisaat lebih lama daripada kebiasaan Menurut kasar , lebihan yang berbeza-beza : Hanya beberapa tahun yang lalu , hari kira-kira tiga milisaat lagi. Dan semua mereka milisaat menambah : Sepanjang tahun , saintis menganggarkan bahawa turun naik menambah kira-kira satu saat.

Tetapi jangan bimbang, ahli-ahli sains di atas fenomena ini. Institut Piawaian dan Teknologi di Boulder, Colo , kadang-kadang menambah "lompatan kedua" dengan jam atom yang digunakan untuk menyelaraskan masa. Kemas kini yang terakhir berlaku pada 1 Januari , 2006. Terdapat banyak masa untuk menyesuaikan kalendar anda: " Jika panjang melebihi hari terus menjadi kira-kira 1.2 milisaat , lompat lagi kedua tidak akan diperlukan untuk kira-kira tiga tahun,"
KyLeRiL :-

No comments:

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by