Thursday, October 24, 2013

Bolehkah dengkuran mencetuskan serangan jantung? Berdengkur Berbahaya??






Penyelidik percaya bahawa trauma yang disebabkan oleh getaran dalam berdengkur boleh membawa kepada penebalan arteri...Berdengkur Berbahaya ?

Menurut satu kajian , berdengkur boleh mencetuskan strok dan masalah jantung dan ini adalah kerana snorers biasa lebih cenderung untuk membangunkan feniks sehingga arteri karotid - arteri utama di leher bahawa bekalan oksigen darah ke sebahagian otak.

Penyelidik di University of Detroit , Amerika Syarikat, percaya bahawa trauma yang disebabkan oleh getaran berdengkur boleh menyebabkan keradangan yang membawa kepada arteri penebalan, dan mengurangkan aliran darah.

Mereka berkata ini adalah peringkat pertama aterosklerosis , di mana arteri menjadi keras dan feniks up , meningkatkan risiko serangan iskemia sementara dan strok.

"Sama ada getaran berdengkur boleh merosakkan arteri karotid adalah mungkin tetapi belum terbukti, " kata Dr Philip MacCarthy , pengarah klinikal perkhidmatan kardiovaskular di College Hospital Raja, London.

Berdengkur juga telah dikaitkan dengan pengerasan arteri di sekitar jantung , yang boleh membawa kepada serangan jantung. Ia fikir ini mungkin disebabkan oleh apnea tidur yang boleh mencetuskan keradangan di dalam badan dan boleh menyumbang kepada feniks sehingga arteri.

Tiga juta rakyat Britain mempunyai apnea tidur , di mana tisu otot tekak runtuh , mencetuskan berdengkur dan , dalam beberapa kes , menghentikan aliran udara sama sekali , yang membawa kepada anda secara ringkas bangun.

Kajian terbaru menunjukkan getaran berdengkur boleh menjejaskan penglihatan anda juga.

Penyelidik di Taiwan baru-baru ini mengumumkan bahawa orang dengan apnea tidur, yang menyebabkan dengkuran kuat , hampir dua kali lebih berkemungkinan untuk membangunkan penyakit mata glaukoma juga.

Taiwan saintis menganalisis data dari 1,000 pesakit dengan apnea tidur dan 6,000 tanpa ia. Pesakit hampir dua kali lebih berkemungkinan untuk membangunkan glaukoma , di mana peningkatan tekanan di dalam bola mata secara beransur-ansur menyebabkan kehilangan penglihatan.

p/s :- Penyelidik percaya ini adalah kerana apnea tidur boleh mengurangkan jumlah oksigen yang sampai ke mata, meningkatkan risiko glaukoma.
KyLeRiL :-

No comments:

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by