Thursday, October 10, 2013

Mengapa anda tidak perlu terlalu sedikit atau terlalu banyak TIDO??


Mendapat tidur terlalu sedikit dan terlalu banyak dikaitkan dengan risiko kesihatan, satu kajian baru mendapati. Nasihat terbaik: Matlamat untuk tempat manis , di antara tujuh hingga sembilan jam setiap malam.

Penyelidikan yang diterbitkan minggu lepas dalam jurnal Sleep mendapati bahawa tidur antara enam jam atau kurang atau 10 jam atau lebih malam dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit-penyakit kronik di kalangan orang berumur 45 dan lebih tua.

" Tidur lagi tidak bermakna anda tidur dengan baik," kata penyelidik Dr Janet B. Croft , seorang epidemiologi penyakit kronik kanan di Pusat Kawalan Penyakit dan Pencegahan Bahagian ini Penduduk Kesihatan. "Seorang yang sihat, gaya hidup yang seimbang tidak terhad kepada pemakanan dan kecergasan, bila dan bagaimana anda tidur adalah sama pentingnya dengan apa yang anda makan atau bagaimana anda bersenam. "

Untuk kajian ini, Croft dan pasukannya dianalisis tempoh tidur dan kesihatan di kalangan orang dewasa Amerika Syarikat 54269 peringkat umur 45 dan lebih tua yang merupakan sebahagian daripada 2010 Tingkahlaku Faktor Risiko Pengawasan kajian Sistem. Antara mata pelajaran , kira-kira 31% dilaporkan mendapat enam atau kurang jam tidur malam, hampir 65 % yang dilaporkan mendapat tujuh hingga sembilan jam setiap malam , dan hampir empat peratus dilaporkan mendapat sepuluh atau lebih jam tidur malam.

Tidur terlalu sedikit atau terlalu banyak dikaitkan dengan obesiti, tekanan mental , strok , kencing manis, dan penyakit jantung , walaupun selepas mengawal faktor risiko lain yang berpotensi .

Satu kajian dari tahun lepas juga mendapati bahawa orang-orang yang tidur kurang daripada enam jam setiap malam atau lebih daripada lapan lebih cenderung untuk mengalami masalah jantung berbanding orang yang tidur antara enam dan lapan jam. Kajian yang dijalankan oleh Sekolah Perubatan Chicago , melibatkan orang lebih 45 tahun yang mengambil bahagian dalam Kesihatan Kebangsaan dan Pemakanan Ukur Peperiksaan di Amerika Syarikat   

KyLeRiL :-

No comments:

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by