Friday, October 11, 2013

Minum susu selepas makan makanan manis boleh mengurangkan risiko rongga


Minum susu selepas makan sedia untuk makan bijirin didapati mengurangkan tahap asid plak dan boleh mengelakkan kerosakan kepada enamel gigi yang membawa kepada rongga , penyelidik dari University of Illinois di Chicago Kolej Pergigian katanya.

Selepas makan berkanji, bijirin manis , bakteria dalam plak pada permukaan gigi menghasilkan asid, kata ketua penyelidik Christine Wu, profesor pergigian pediatrik dan pengarah cariology . Laporan telah menunjukkan bahawa makan karbohidrat empat kali sehari , atau dalam kuantiti yang lebih besar daripada 60 gram per orang per hari , meningkatkan risiko rongga.

Wu dan pasukan penyelidikan beliau mengambil 20 orang dewasa, yang memakan 20 gram, atau kira-kira cawan, daripada bijirin manis dan kemudian minum minuman yang berbeza - susu penuh , 100% jus epal, atau air paip.

PH plak, atau keasidan , telah diukur dengan microelectrode sentuhan antara gigi geraham kecil sebelum makan , sekurang- dua dan lima minit selepas makan dan kemudian dua hingga 30 minit selepas minum cecair.

PH dalam plak jatuh mendadak selepas memakan bijirin sahaja, dan kekal berasid pada pH 5.83 pada 30 minit. A pH kurang daripada 7 adalah berasid ; pH lebih daripada 7 adalah asas. Air tulen mempunyai pH yang hampir 7 .

iklan
Subjek yang minum susu selepas makan bijirin menunjukkan peningkatan pH tertinggi, 5,75-6,48 pada 30 minit. Mereka yang minum jus epal kekal pada pH 5.84 pada 30 minit, manakala air dibangkitkan pH untuk 6.02 .

Jus buah-buahan yang dianggap pilihan makanan yang sihat, tetapi gula yang ditambah boleh menjadi risiko kepada kesihatan gigi, Wu berkata.

p/s :-  kajian telah menunjukkan bahawa makan keju selepas makan manis mengurangkan pengeluaran asid , penyelidik berkata, dan bahawa pengguna boleh mengubah suai diet mereka dalam apa-apa cara untuk mencegah kesan-kesan rongga yang disebabkan makanan manis. 

KyLeRiL :-

No comments:

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by