Projek untuk membina garis telah dicadangkan pada tahun 1873 , menunjukkan 1,435 mm tolok standard dan 25% kecerunan maksimum. Walau bagaimanapun ia telah membuat kesimpulan bahawa projek itu tidak akan berdaya maju. Kemudian Eduard Locher , seorang jurutera dengan pengalaman praktikal yang hebat, mencipta satu sistem yang unik dengan gred yang maksimum dinaikkan kepada 48% untuk mengurangkan panjang laluan pada separuh. Sistem konvensional pada masa yang tidak dapat mengendalikan kecerunan itu kerana cogwheel menegak yang ditekan ke rak dari atas boleh, bawah cerun yang lebih tinggi, melompat keluar dari penglibatan dengan rak , menghapuskan memandu dan brek utama kuasa kereta api . Sebaliknya, Locher meletakkan rak mendatar dua antara kedua-dua landasan dengan gigi rak menghadapi setiap sisi. Ini telah disertai oleh dua cogwheels dijalankan aci menegak di bawah kereta. --->disini<----->DISINI<--
Sistem ini juga mampu membimbing kereta tanpa memerlukan bebibir pada roda. Malah, kereta pertama pada Pilatus tidak mempunyai bebibir pada menjalankan roda tetapi mereka kemudiannya ditambah untuk membolehkan kereta untuk bergerak melalui trek tanpa landasan rak semasa penyelenggaraan. Line ini dibuka menggunakan daya tarikan wap pada 4 Jun 1889 dan telah elektrik pada 15 Mei 1937, menggunakan bekalan elektrik overhed 1550 V DC.
1 comment:
mesti igt mati je naik keretapi tu. hehe
Post a Comment