Saturday, November 9, 2013

Victoria Falls Adalah Air Terjun Yang Menakjubkan Begitu Mempersonakan

Victoria Falls atau Mosi-oa-Tunya aka Tokaleya Tonga adalah air terjun di Afrika Selatan di Sungai Zambezi di sempadan Zambia dan Zimbabwe. David Livingstone, dakwah Scotland dan peneroka, dipercayai telah menjadi Eropah pertama yang melihat Victoria Falls pada 16 November 1855 daripada apa yang kini dikenali sebagai Pulau Livingstone,  Livingstone dinamakan diketahui sebagai penghormatan Queen Victoria, tetapi nama asli, Mosi-oa-Tunya-"asap yang guruh"-terus dalam penggunaan biasa juga. Taman negara berdekatan di Zambia, sebagai contoh, dinamakan Mosi-oa-Tunya, manakala taman negara dan bandar di pantai Zimbabwe kedua-duanya dinamakan Victoria Falls. Senarai Warisan Dunia secara rasmi mengiktiraf kedua-dua nama. 

 Walaupun ia bukan yang tertinggi atau air terjun yang paling luas di dunia, ia diklasifikasikan sebagai yang terbesar, berdasarkan lebar sebanyak 1,708 meter (5,604 kaki) dan ketinggian 108 meter (354 kaki), mengakibatkan lembaran terbesar di dunia jatuh air. Victoria Falls adalah kira-kira dua kali ganda ketinggian Amerika Utara Niagara Falls dan lebih dua kali ganda lebar Falls Horseshoe itu. Dalam ketinggian dan lebar Victoria Falls menyaingi hanya dengan Argentina dan Brazil Iguazu Falls.





 p/s :- indahnya ciptaan ALLAH S.W.T sehinggakan xterkata bl wa tgk gambar diatas begitu mempersonakan..ehemm klu de rezeki hajat dihati mau gak g tgk ekeke
KyLeRiL :-

1 comment:

KongsiBlog said...

subhanallah ... luasnye air terjun ni... :)

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by