Thursday, December 19, 2013

Bila Dua Laut Bertembung - Lautan Atlantik dan Laut Caribbean di Eleuthera

Eleuthera adalah salah satu daripada beberapa pulau-pulau yang ada di dalam kepulauan di Bahamas, kira-kira 80 km timur ibu kota Nassau. Ia adalah panjang - kira-kira 180 km - dan nipis - hanya kira-kira 1.6 km lebar di tempat-tempat. Perairan biru cahaya cetek Laut Caribbean di sebelah pulau menonjol berbeza dengan biru daripada beribu-ribu Lautan Atlantik kaki dalam. Salah satu tempat terbaik untuk melihat saling bertindih yang luar biasa ini adalah di Jambatan Kaca Window.

Jambatan Kaca Tetingkap adalah kira-kira dua kilometer di timur Upper Bogue dan menyertai Gregory Town dan Bawah Bogue di paling sempit di pulau itu. Ia adalah salah satu daripada beberapa tempat di bumi di mana anda boleh membandingkan air biru yang kaya dengan Lautan Atlantik di sebelah jalan dan biru-hijau perairan yang tenang Bunyi Exuma (Laut Caribbean) di sisi lain, dipisahkan oleh jalur batu hanya 30 kaki lebar.



 Berabad-abad lamanya , ada kaitan jambatan batu semula jadi antara utara dan selatan Eleuthera . Kemudian pada tahun 1940-an , beberapa ribut taufan digabungkan untuk memusnahkan jambatan tanah dan jambatan konkrit dibina sebagai pengganti. Selama beberapa dekad , jambatan ini telah disimpan berfungsi dengan pembaikan berkala, tetapi pada tahun 1992 dan 1999 taufan menyebabkan kerosakan yang ketara kepada jambatan. Selepas 1999 Taufan Floyd, praktikal apa-apa Jambatan Kaca Tetingkap asal kekal . Walaupun jambatan itu dibaiki dan Lebuhraya Queen disambungkan semula dalam masa beberapa bulan , geografi Eleuthera telah berubah selama-lamanya . 




KyLeRiL :-

1 comment:

licha said...

cantiknya pemandangan cenggini.. :) mendamaikan

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by