Sunday, December 15, 2013

Himpunan Madah Yang Menarik

 haaaaaaa wa mau kongsi sama semua orang madah pujangga yg menarik perhatian wa...wa lupe dah kat mn wa mik coz dah lame wa drafkan cume xpublishkan lagi sape2 yg tau sila bgtau wa ok ..sila pahami maksud ayat-ayat yang digunakan n renungkanlah okkkk


1)Dinamakan kentut hanya bila keluarnya angin di bawah, tetapi bila sudah keluar sekali dengan isi, ianya dinamakan berak”.. maksudnya : persepsi manusia selalunya dikaitkan dengan pandangan yg paling buruk. Jika ada 2 keburukan, selalu dilihat yg paling buruk. Jika ada 2 kebaikan pd seseorang, biasanya dilihat kebaikan yg paling kecik.

2)Sekalipun kentut tidak berbunyi, ia tetap akan berbau”.. maksudnya : suatu keburukan sekalipun tiada orang yg tahu, ia tetap merupakan suatu yg buruk.

3)Sedap sungguh hidung dikorek, tapi tahinya ditempek2″.. maksudnya : sekalipun kita bergembira menikmati hasil, bahan buangannya jangan dibiarkan merata2.

4)Apabila kentut dilepaskan, maka bersedialah untuk dibahan”.. maksudnya : Apabila kita melakukan kesalahan, maka bersedialah untuk dikutuk dan dihina serta dicaci-maki.

5)Sehebat2 ibu jari, ia tak mampu digunakan untuk mengorek hidung sedalamnya”.. maksudnya : orang yg hebat juga tak mampu melakukan semua perkara bersendirian.

6)Walaupun bulu hidung itu merimaskan, tetapi ia berfungsi sebagai penghalang habuk daripada terus masuk ke dalam lobang hidung”.. – maksudnya : ada kalanya, benda2 yg merimaskan kita itu adalah penyelamat diri kita sewaktu kita terleka.

7)Ketahuilah, sekuat mana pun bunyi dan bau sesebuah kentut, sesungguhnya ia telah melalui perjalanan yang berliku”.. maksudnya – di sebalik kejayaan seseorang itu, tersembunyi seribu satu kesusahan dan kepayahan serta pengorbanan.

8)Sehelai bulu hidung yang terkeluar, bisa menghancurkan kejelitaan sang wanita”.. maksudnya – hanya dengan sedikit keburukan walaupun yang tak disengajakan, akan menghalang pandangan orang daripada melihat kebaikan dan kecantikan yang lain pada seseorang.

9)Walaupun berak itu menyakitkan, ketahuilah, nikmat selepasnya lebih besar daripada rasa sakitnya”.. maksudnya – Nikmat itu lebih dirasai bila sebelumnya diuji dan diduga dengan kesusahan dan kesakitan.

10)Menahan berak akan menyebabkan wajah tak keruan”.. maksudnya : menahan perasaan akan menjadikan jiwa gelisah dan tak tenteram.

11)Apalah gunanya sotong banyak tangan dan dakwat, tapi tak pandai menulis”.. maksudnya : setiap kejadian ada fungsinya masing2.. belum tentu jika ada kelengkapan, ia akan ada kemahiran..

12)Hidung dah gatal nak bersin, tiba2 tak jadi”.. Maksudnya : suatu perasaan yg sangat tak best bila dah tiba masa nak meluah, tak jadi nak luah..

13)Dalam keasyikan mengorek hidung, ada kalanya terguris luka”.. Maksudnya : nikmatilah hidup ini dengan berhati2, ditakuti hadir musibah tanpa hikmah..

14)“Dalam matematik, 0 di depan itu memberi makna berbanding 0 di belakang”.. maksudnya : dalam perkiraan hidup, masa depan itu lebih bernilai berbanding masa lalu.

15)“Satu kentut lebih diingati berbanding seribu sendawa”.. maksudnya : org lebih mengingati bau berbanding bunyi.
KyLeRiL :-

No comments:

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by