Friday, September 12, 2014

Panduan Mudah Untuk Membaiki Smartphone Yang Terkena Air/Basah

Kira-kira 80% daripada penduduk hari ini mempunyai telefon bimbit, dan mereka membawa phone di mana sahaja mereka pergi. Walaupun phone adalah sangat berteknologi tinggi dan berguna, phone mempunyai satu kelemahan, musuh sebenar setiap peranti elektronik: air.Hampir 30% daripada pemilik telefon bimbit merosakkan telefon mereka dengan menumpahkan minuman pada mereka setiap tahun, dan lebih daripada 850,000 telefon memenuhi akhir mereka di bahagian bawah tandas.


Paling penting perkara yang perlu anda lakukan jika telefon anda menjadi basah adalah untuk mematikannya (jika ia masih bekerja). Jangan cuba untuk menghidupkannya "hanya untuk melihat jika ia berfungsi" seperti mana-mana air di dalam boleh menyebabkan litar pintas dan kerosakan bahagian-bahagian penting telefon dengan menggunakan langkah-langkah berikut, dan kemudian melihat jika ia berfungsi sekali ia adalah selamat untuk menghidupkannya. 

Satu lagi perkara yang penting ialah untuk tidak goncang dan bergerak telefon anda terlalu banyak. Jika mana-mana air yang telah mendapat di dalam, bergerak telefon sekitar akan membuatkan aliran air ke dalam tempat-tempat yang terjejas yang mungkin masih kering. Saya tahu ia adalah sukar untuk tidak panik, tetapi bertindak dengan cara yang perlahan dan tenang mungkin menyelamatkan telefon anda.
Sekarang berhati-hati membawa telefon basah anda dan meletakkannya di atas kertas atau kain tuala yang kering. Keringkan bahagian luar telefon sebagai terbaik yang anda boleh, dan lembut supaya anda tidak akan memaksa lagi cecair di dalam.

kemudian keluarkan bateri dan kad SIM. Keringkan dengan menggunakan tuala yang kering dengan cara yang sama seperti yang anda lakukan di luar.

Jangan sekali-kali menggunakan mana-mana kaedah-kaedah ini untuk mengeringkan telefon anda: Jangan meniup padanya dengan pengering rambut, letakkannya di atas atau di bawah oven, atau memasukkannya ke dalam ketuhar gelombang mikro.



bagaimana anda perlu mengeringkan telefon anda, dan jawapannya adalah sangat mudah: kuasa menyerap cecair beras. Gunakan mangkuk besar atau beg dan meletakkan telefon tanpa perlindungan dan baterinya dalam. Isi mangkuk dengan beras yang cukup untuk benar-benar menutup telefon daripada semua pihak, beras putih mudah yang terbaik. Jangan sedikit sekali, anda perlu mempunyai jumlah yang baik beras di telefon untuk menyerap semua lembapan

Masa yang sesuai untuk meninggalkan telefon anda seperti ini boleh berubah bergantung kepada bagaimana ia mendapat basah. Perkara yang paling selamat adalah untuk meninggalkan ia dalam beras semalaman tetapi dalam sesetengah kes walaupun enam jam akan lakukan. Apabila anda mengambil telefon keluar perlahan-lahan membersihkannya dengan berus lembut atau vakum yang jelas, meletakkan semua bahagian dan kembali bersama-sama menghidupkannya. 
Walaupun ia mungkin tidak sentiasa berfungsi jika telefon anda terlalu basah, atau berada dalam air terlalu lama, ia masih cara terbaik dan paling selamat untuk mengeringkannya. Pastikan untuk membuka case itu dari semasa ke semasa Jika telefon anda masih tidak berfungsi pergi ke kedai untuk pembaikin dan berharap bahawa bahagian-bahagian elektronik yang rosak boleh diganti.

SELAMAT MENCUBE hehehe





KyLeRiL :-

1 comment:

budakbandunglaici said...

Telefon pernah masuk air hujan balik rumah terus rendam dalam beras 1 hari, esoknya terus boleh on macam biasa

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by