Wednesday, October 8, 2014

Capsule Hotel di Jepun Yang Menakjubkan

Hotel Kapsul adalah satu bentuk unik penginapan dibangunkan untuk bekerja lelaki Jepun yang terlalu sibuk untuk pulang ke rumah. Hotel terdiri daripada blok individu kecil, keranda bersaiz kediaman dengan hanya ruang yang cukup untuk tidur. Beberapa kapsul termasuk TV, sambungan internet wayarles, cermin dan jam penggera. Kapsul disusun sebelah-menyebelah dalam baris biasanya dengan satu unit di atas yang lain, dengan langkah-langkah untuk masuk ke dalam bilik tahap kedua. Kapsul dimeteraikan dengan pintu atau tirai bilik mandi dan kemudahan biasanya dikongsi. Kunci loker biasanya diberikan kepada setiap tetamu untuk menyimpan bagasi di loker di luar kapsul.

Kapsul kos 2500-4000 Yen semalam (kira-kira $ 30 $ 50). Oleh kerana ini adalah lebih murah daripada bilik-bilik hotel yang betul, mereka sering digunakan oleh ahli perniagaan yang bekerja terlalu lewat untuk menangkap kereta api atau diluar minum sepanjang malam. Hotel Capsule juga popular di kalangan pelancong bajet. Dengan kemelesetan ekonomi yang berterusan di Jepun, pada awal tahun 2010

Capsule Hotel adalah sejenis hotel yang dibangunkan di Jepun yang mempunyai sebilangan besar "bilik" yang amat kecil (kapsul) bertujuan untuk menyediakan tempat penginapan murah dan asas untuk tetamu yang tidak memerlukan perkhidmatan yang ditawarkan oleh hotel-hotel konvensional. Ruang tetamu dikurangkan dalam saiz untuk plastik modular atau gentian kaca menghalang kira-kira 2 dengan 1 sebanyak 1.25 m (6 kaki 7 dalam sebanyak 3 kaki 3 sebanyak 4 kaki dalam 1), menyediakan bilik tidur. Kemudahan berkisar dalam penawaran hiburan (yang termasuk televisyen, konsol elektronik, dan sambungan internet tanpa wayar).Tandas adalah perkauman dan beberapa hotel termasuk restoran (atau mesin layan diri sekurang-kurangnya), kolam renang dan kemudahan hiburan lain. Tetamu diminta untuk tidak merokok atau makan dalam kapsul.
















KyLeRiL :-

5 comments:

Yanty Lee said...

uniQ! jimat space!

Tengkubutang said...

Haii.. cakk.. done follow sini no.523..
Jom follow me back.. join giveaway sekali tau.. heee.. syarat2 mudah je..

http://tengkubutang.blogspot.com/2014/10/mini-giveaway-tengkubutang-bersama.html

Sue Izza said...

buat la kat malaysia tuk backpackers mesti laku ni kan hehhehee

Izza Jay said...

Jimat semua. Pandang ke timur....

http://mrsjaysblog.blogspot.com/

careno said...

ni mcm yg kat KLIA2 kann... lbh kurang konsepnya...

© KyLe RiL All rights reserved | Theme Designed by